For vagttagere
Løn
Din løn som FADL-vagt er sikret ved overenskomst med regionerne. Ud over din løn betaler hospitalet et administrationsgebyr til drift af Vagtbureauet samt et kursusgebyr, der dækker vores uddannelsesomkostninger.
Herunder finder du info om løn som FADL-vagt.
Billetrefusion
Vejledning til upload af billetter ved løsvagter
(Se vejledning til upload af billetter ved holdvagter nedenfor)
Upload af din(e) billet(ter) skal altid følge lønperioden. Tidsfrist for upload er ALTID den 16. kl. 8:00.
For at kunne få udbetalt billetrefusion skal du tage offentlig transport i tidsrummet op til din vagt og lige efter din vagt (samme dag og max. et par timer efter).
Du har mulighed for at uploade transportbilletter ved vagter på hospitaler, der ligger længere end 24 km fra Københavns Hovedbanegård. Billetterne skal uploades under fanen VAGTOVERSIGT – DIGITAL AFLEVERING AF LØNBILAG på din vagtprofil. Du skal gå ind på din vagt under BILLETREFUSION og trykke på “vælg fil”, i formatet jpg, jpeg, png eller pdf.
Hvis du benytter rejsekort, kan du uploade et screenshot af din rejseoversigt fra selvbetjeningen på rejsekort.dk – et billede af check ind-scanneren kan ikke bruges som dokumentation. Benytter du en mobilapp (f.eks. DSB App, rejsekort eller DOT Billetter) til køb af billetter eller check ind/ud, kan du uploade et screenshot af billetten eller rejseoversigten.
Har du rejst på en fysisk billet, kan du tage et foto af billetten til upload.
Vejledning til upload af billetter ved holdvagter
(Dette gælder ikke for LV-vagter)
Billetterne uploades under fanen HOLDANSÆTTELSER på din vagtprofil i formattet jpg, jpeg, png eller pdf.
Det er vigtigt, at der vælges samme dato som vagten.
Hvis du benytter rejsekort, kan du uploade et screenshot af din rejseoversigt fra selvbetjeningen på rejsekort.dk – et billede af check ind-scanneren kan ikke bruges som dokumentation. Benytter du en mobilapp (f.eks. DSB App, rejsekort eller DOT Billetter) til køb af billetter eller check ind/ud, kan du uploade et screenshot af billetten eller rejseoversigten.
Har du rejst på en fysisk billet, kan du tage et foto af billetten til upload.
Feriepenge
Feriepenge kan kun udbetales ved ansøgning via borger.dk. Læs om feriepenge på borger.dk.
Ansøgning via borger.dk skal ske senest den 16. i måneden for ferie til afholdelse i efterfølgende måned. Udbetalingen følger altid lønudbetalingen.
Isolationstillæg
Ifølge FADL-vagtoverenskomst 2015-2018 trådte isolationstillæg i kraft for alle FADL-vagter pr. 1. april 2016.
For at kunne skrive isolationstillæg på dit lønbilag skal følgende være opfyldt:
- Isolation af patienten skal være ordineret af læge og indskrevet i journalen.
- Patientens stue eller seng skal tydelig været markeret med isolationsskilt.
- Der udbetales kun isolationstillæg jf. FADL-overenskomst 2015-2018 til vagttagere i fast vagt.
- Ved vagtfordeling skal du informeres om, at det er en isolationsvagt.
- Hvis du som vagttager mod forventning ikke er informeret om isolationsvagten, skal vagtafdelingen kontaktes af det faste personale. Hvis dette ikke er muligt, skrives det på lønbilaget.
- Alle lønbilag skal være underskrevet på følgende måde:
Kursusløn
SPV
Kursusløn for SPV-kurset får du udbetalt, når du har arbejdet i alt 200 SPV-/PSYK-timer inden for ét år, efter du har afsluttet kurset. Kursuslønnen udbetales automatisk i den måned, hvor du har rundet de 200 timer. Kurset aflønnes med 41 timers SPV-løn. Der kan ikke dispenseres fra de 200 timer, ej heller for perioden.
VT
Kursusløn for VT-kurset får du udbetalt, når du har arbejdet i alt 200 VT-timer inden for ét år, efter du har afsluttet kurset. Kursuslønnen udbetales automatisk i den måned, hvor du har rundet de 200 timer. Kurset aflønnes med 20 timers VT-løn. Der kan ikke dispenseres fra de 200 timer, ej heller for perioden.
Lønsedler og lønbilag
Lønsedler
Lønperioden for din løn er altid fra d. 16. til d. 15 (eks. D. 16. januar 2024 til d. 15. februar 2024).
Din løn bliver overført til din Nemkonto den sidste bankdag i måneden.
Lønsedler finder man i lønsystemet Intect. Du har modtaget en velkomstmail fra Intect på din private mail. Hvis du ikke modtager en mail i din indbakke, så husk at den kan være landet i uønsket post/spam. Velkomstmailen indeholder et midlertidigt kodeord, som du skal bruge til at logge ind i systemet første gang. Herefter vil du blive bedt om at vælge en ny personlig kode.
Hvis du oplever problemer med login eller har behov for adgang til lønsedler i perioden før april 2022, er du velkommen til at kontakte Administrationen i FADLs Vagtbureau på mail: bogholderi@fadl.dk.
Registrering af lønbilag
Du finder vejledninger til digital signering af lønbilag nedenfor:
Står du i en situation, hvor du ikke har mulighed for at bruge den digitale signering, så kan du stadig bruge et fysisk lønbilag, eller notere på et stykke papir, dit vagttagernr., hospital og afdeling, dato og tidsrum for vagten og få den vagthavende sygeplejerske til at underskrive det. Herefter skal det afleveres i en af vores postkasser i FADL-huset, Blegdamsvej 26 eller sendes til Administrationen på mail: bogholderi@fadl.dk. Se et eksempel på et selvskrevet lønbilag.
Fristen for at aflevere oplysninger om dine vagter og få dem med i indeværende lønperiode er senest kl. 8.00 den 16. i måneden. Oplysninger om vagter modtaget efter d. 16. i måneden, kommer med i næste måneds løn.
Har du spørgsmål til ovenstående eller har brug for hjælp, kan du kontakte Administrationen på mail: bogholderi@fadl.dk.
Lønforskud
Det er muligt at få et lønforskud af lønnen for de vagter, du har arbejdet, men endnu ikke har fået løn for. Forskuddet afregnes med almindelig timelønssats og uden diverse tillæg og overarbejdstillæg.
Fristen for dette er den anden tirsdag i måneden, og forskuddet bliver udbetalt den efterfølgende torsdag (efter den anden tirsdag i måneden).
Forskuddet udbetales mod et administrationsgebyr på 75 kr.
Kom ind til Vagtbureauets reception og udfyld en blanket, eller print blanketten ud hjemme og send den til Vagtbureauet på mail til bogholderi@fadl.dk senest den anden tirsdag i måneden.
Lønsatser
Vagttidspunkter:
Dagvagt: 07.00-15.00
Aftenvagt: 15.00-23.00
Nattevagt: 23.00-07.00
Tillæg:
Aften- og nattillæg: 17.00 – 06.00
Lørdagstillæg: 08:00 – 24:00
Mandagstillæg: 00.00 – 04.00/06.00
Søndagstillæg: 00.00 – 24.00
- Lønsatser for SPV og VT (ekskl. Slagelse Sygehus)
- Lønsatser for SPV og VT på Slagelse Sygehus
- Lønsatser for lægevikar
- Lønsatser for lægesekretær i almen praksis
Lønsatser
Lille Ulempetillæg er arbejdstidstillæg for arbejde
- Mellem kl. 20 og 08 på hverdage, mandag – torsdag.
- Fredage kl. 20-24 og weekend og søn/helligdage kl. 08-20.
Stort Ulempetillæg er et arbejdstidstillæg for arbejde
- I weekenden og på søgnehelligdage mellem kl. 20-08
- Mandage og dage efter søgnehelligdage mellem kl. 00 og 08.
Der udbetales ikke ulempetillæg for dagarbejde på hverdage før kl. 08.00
Så meget kan du tjene på en vagt
Skatteoplysninger
Lønsedler
Når du bliver ansat i FADLs Vagtbureau, opretter og henter vi som udgangspunkt altid dit Bikort (Frikort hvis der er sådan et), medmindre du selv ændrer det til Hovedkort. På din vagtprofil kan du vælge, om vi skal anvende dit hoved- eller bikort til næstkommende lønkørsel og fremadrettet.
Du skal være opmærksom på, at du kun kan bruge dit hovedkort ét sted, da dit månedsfradrag fra hovedkortet ellers vil blive brugt flere steder (for eksempel af Vagtbureauet og SU samtidig), og så vil du komme til at betale for lidt i skat. Bemærk, at lønnen fra Vagtbureauet er bagud betalt, og SU er forudbetalt.
Det er dit eget ansvar at tjekke, hvilken arbejdsplads eller SU der bruger hhv. dit hoved- og bikort.
Du skal gøre følgende:
Når du er på din vagtprofil, skal du gå til fanen ”LØNSEDLER OG TIMEOVERSIGT”. Skift til Hovedkort eller Bikort. Hvis du vil være sikker på, at vi benytter det valgte skattekort, skal du senest lave ændringen den 16. kl. 8.00 i den pågældende måned.
Har du spørgsmål eller brug for hjælp, så kontakt Administrationen på mail bogholderi@fadl.dk.
SU-fribeløb
Fribeløbet er det beløb, du må tjene i løbet af året ud over SU’en. Satserne for fribeløb er før skat, men efter arbejdsmarkedsbidrag og inkl. feriepenge.
Det aktuelle fribeløb og øvrige fribeløbsgrænser (f.eks. hvis du fravælger SU).
Har du spørgsmål vedr. SU, kan du se mere her eller kontakte SU.
Sygdom/sygedagpenge
For at kunne få udbetalt sygedagpenge er der følgende rammer og betingelser som skal være opfyldt:
Løsvagter:
Er du skrevet op til en vagt og bliver syg, så skal du melde dig syg til vagtafdelingen, så hurtigt som muligt, så vi kan nå at finde en afløser. Har du fået tildelt vagter flere dage i træk, vil vagterne i dagene efter en sygemelding automatisk blive seponeret.
Holdvagter:
For holdvagter skal du ringe ind hver dag og melde dig syg, medmindre du på forhånd ved, at du ikke kan tage de efterfølgende vagter, så sygemelder du dig for dem alle med det samme.
Dispensationsvagter:
Har du en dispensationsaftale, så skal du huske, både at melde dig syg til afdelingen du er tilknyttet, samt kontakte vagtafdelingen, så de kan registrere din sygedag på den oprettede opskrivning på din vagtprofil
Sygedagpengeblanket
Når du er blevet rask igen, kan du hente en “ansøgning om sygedagpenge-blanket” i receptionen i FADL-huset.
Hvis du opfylder betingelserne for udbetaling af sygedagpenge (se herunder), vil du modtage dem sammen med din løn.
Betingelser for udbetaling af sygedagpenge
For at kunne få udbetalt sygedagpenge skal du opfylde nedenstående betingelser:
- Du har haft en vagt inden for de sidste 4 uger, eller har arbejdet mindst 74 vagttimer indenfor de sidste 8 uger, via FADLs Vagtbureau.
- For løsvagter og dispensationer gælder det endvidere, at vagten skal være tildelt, inden du bliver syg.
- Ansøgningen skal udfyldes, underskrives og være afleveret i postkassen i receptionen, inden 4 uger fra din første sygedag.
NB: Der udbetales ikke sygedagpenge på Søgnehelligdage:
- 1. januar
- Skærtorsdag
- Langfredag
- 2. påskedag
- Kristi Himmelfartsdag
- 2. pinsedag
- 1. juledag
- 2. juledag
Vi skal have modtaget ansøgningen om sygedagpenge senest d. 16. i måneden, kl. 8.00. (For ansøgninger modtaget efter d. 16., vil sygedagpengene først blive udbetalt i den efterfølgende månedsløn)
Søgnehelligdage m.m.
En søgnehelligdag er en helligdag, der falder på en hverdag (andre dage end søndage).
På disse dage vil du modtage timeløn + søgnehelligdagstillæg for dine vagttimer. Søgnehelligdagstillægget gives i hele døgnet fra kl. 00:00-24:00.
Disse dage er:
- 1. januar
- Skærtorsdag
- Langfredag
- 2. påskedag
- Kristi Himmelfartsdag
- 2. pinsedag
- 1. juledag
- 2. juledag
NB: Hvis en af disse søgnehelligdage falder på en søndag, vil døgnet blive betalt med timeløn + søndagstillæg.
Derudover ydes timeløn + søndagstillæg fra kl. 12:00 til 24:00 for vagter afholdt på:
- 1. maj
- Grundlovsdag
- Nytårsaftensdag (31. december)
NB: Hvis ovenstående dage falder på en søndag, vil døgnet blive betalt med timeløn + søndagstillæg. Hvis 1. maj og Grundlovsdag falder på en søgnehelligdag, gives timeløn + søgnehelligdagstillæg for hele døgnet.
Derudover ydes timeløn + søndagstillæg fra kl. 06:00 til 24:00 for vagter afholdt på Juleaftensdag (24. december)
NB: Hvis juleaftensdag falder på en søndag, vil døgnet blive betalt med timeløn + søndagstillæg.
Transporttid
Der ydes kompensation (løn) for den samlede transporttid, der er mellem Københavns Hovedbanegård og det pågældende hospital (udregnes efter rejseplanen.dk) ud fra følgende regel; transporttid frem + transporttid tilbage fratrukket 75 minutter, hvis den samlede transporttid overstiger 90 minutter.
I forbindelse med tildeling af en vagt, vil rejseplanens tidsangivelser for den pågældende vagt (frem og tilbage) automatisk blive anvendt til brug for beregningen af transporttiden, således det altid er den aktuelle transporttid der anvendes. Du skal som vagttager ikke foretage dig noget i den forbindelse.
Så snart du har fået tildelt en vagt, vil det fremgå af din profil, om der vil blive udbetalt transporttids-kompensation. Hvis der bliver udbetalt transporttidskompensation, kan du se, hvilket rejseplansopslag udregningen er baseret på ved at klikke på transporttiden.
Transporttidskompensationen vil blive udbetalt sammen med lønnen for den pågældende vagt.
Driftsinformation
Åbningstider
Telefon: 35 37 88 00
Receptionens åbningstider
Mandag - torsdag: kl. 9-17
Fredag: kl. 9-14
Uddannelse og HR's åbningstider
Man - tors. kl. 9-12 og 12.30-15
Fredag kl. 9-12 og 12.30-14