For vagttagere

Vagtopskrivning

Sådan skriver du dig op til vagter​

Du skriver dig op til vagter ved at logge ind på din vagtprofil og gå ned til overskriften ”Opskrivning”. Her kan du skrive dig op til vagter 30 dage frem ved at vælge, hvilke dage og vagtlag du gerne vil skrives op til. Hviletidsbestemmelserne skal dog altid overholdes. Når du er skrevet op til en vagt, kan vi ikke garantere, at du får en vagt, eller hvilken vagt du får, men vi opererer efter et først-til-mølle-princip, hvor de FADL-vagter, som har skrevet sig op først, også får tilbudt vagt først. Indimellem er Vagtafdelingen nødsaget til at bytte lidt om på rækkefølgen på opskrivningen, da afdelingerne kan have ønsker til for eksempel FADL-vagtens køn eller erfaringsniveau.

Hvad betyder det, når et vagtlag er lukket?

Står der lukket ud for et vagtlag, betyder det, at der er nok, som er skrevet op. Vil du være sikker på at blive skrevet op til en bestemt vagt, kan det derfor være en god ide at skrive sig op i god tid. Vi gør også opmærksom på, at selvom et vagtlag er lukket for opskrivninger, betyder det ikke, at alle, som er skrevet op, er garanteret en vagt.

Husk, at vagtopskrivningen er dynamisk og kan ændre sig fra dag til dag og fra time til time. Det vil sige, at et lukket vagtlag godt kan blive åbnet igen. Det kan for eksempel være i tilfælde af, at en anden FADL-vagt sletter sin opskrivning, eller der kommer flere bestillinger fra afdelingerne end forventet.

Vi opfordrer dig derfor til at holde øje med opskrivningen på din vagtprofil løbende. Du kan også følge os på Instagram og Facebook, hvor vi dagligt lægger de ledige vagter op, der måtte være tilbage.

Du kan også opleve, at et vagtlag er lukket som konsekvens af hviletidsbestemmelserne.

Hviletidsbestemmelser

Jf. arbejdsmiljøloven, § 50, skal arbejdstiden tilrettelægges således, at du som ansat får en hvileperiode på mindst 11 sammenhængende timer inden for hver periode på 24 timer (11 timers-reglen). Derudover skal du som ansat have et ugentligt fridøgn, inden for hver periode på syv døgn, som skal ligge i umiddelbar tilslutning til en daglig hvileperiode. Det vil sige, at der ikke må være mere end seks døgn mellem to fridøgn.

Slette vagtopskrivninger

Ønsker du at slette en opskrivning, skal det gøres mindst 24 timer før vagtstart. Har du brug for hjælp til sletning af vagter, kan vi hjælpe dig i tidsrummet kl. 10.00-16.00.

Kan du i god tid se, at du vil blive forhindret i at tage en vagt, som du allerede har skrevet dig op til, skal du med det samme slette din vagt, så andre har mulighed for at skrive sig op til vagten.

Vagtafdelingen skal kunne kontakte dig

Vi forventer, at vores Vagtafdeling kan få fat på dig på din telefon, når du er skrevet op til vagt. Vagtafdelingen kontakter dig nemlig, hvis de har en vagt til dig. Det er derfor vigtigt, at du ringer hurtigt tilbage, hvis du har fået et opkald eller en sms fra Vagtafdelingen. Hav derfor altid din telefon på dig, når du er skrevet op til en vagt. Hører Vagtafdelingen ikke rettidigt fra dig, kan vagten blive tildelt en anden. Vi forbeholder os desuden retten til at spærre din vagtprofil, hvis du har været skrevet op til vagt, og vores Vagtafdeling ikke har kunnet få fat på dig. Er du blevet spærret, skal du ringe ind til vores afdeling for Uddannelse og HR.

Tildeling af vagter

Vores Vagtafdeling starter hver morgen kl. 8 med at fordele vagter til det kommende døgn. De starter med at fordele aftenvagter (AV), derefter nattevagter (NV) og til sidst dagvagter (DV) til dagen efter. Vi modtager dog bestillinger, til alle vagtlag, løbende hele dagen og til tider helt op til eller efter vagtstart. Du skal derfor være klar på, at du kan få tildelt en vagt sent. Det er derfor, at vi skal kunne få fat på dig på din telefon hele dagen, og at du skal stå til rådighed ind til ½ time efter vagtstart, når du er skrevet op til vagt.

Under vagtfordelingen om formiddagen er Vagtafdelingen selvfølgelig forstående over for, at der kan være FADL-vagter på opskrivningen, som er på dagvagt eller sover efter en nattevagt, og derfor ikke kan tage telefonen, når de ringer. Det tager de hensyn til, og de sørger for at tilbageholde vagter, i overensstemmelse med rækkefølgen på opskrivningen, indtil de kan komme i kontakt med dig. Vagtafdelingen vil i dette tilfælde som regel sende en sms til dig om, at du skal ringe ind til Vagtafdelingen, når du har mulighed for det.

Vagtafdelingen undgår desuden at ringe til FADL-vagter, som er skrevet op til dagvagter, imellem kl. 00 og kl. 5. De bestillinger, som vi modtager i løbet af natten, gemmes til om morgenen, hvor Vagtafdelingen ringer ud til FADL-vagterne, så vidt muligt i passende tid inden vagtstart. Vær opmærksom på at det dog også er muligt i dagvagten at blive tildelt en vagt helt indtil ½ time efter vagtstart.

Seponeret vagt

Afdelingerne har ret til at seponere (afbestille) en bestilt vagt indtil 4 timer før vagtstart. Vagtafdelingen sender en SMS til dig, hvis din vagt bliver seponeret. Derfor er det vigtigt, at du altid tjekker din telefon, inden du tager afsted på vagt, for at se om den skulle være blevet seponeret. Møder du ind på en vagt, som er blevet seponeret rettidigt af afdelingen, får du ingen løn.

Bliver din vagt seponeret vil Vagtafdelingen altid prioritere dig, i henhold til opskrivningen, til de vagter, der evt. måtte blive bestilt i løbet af dagen. Vagtafdelingen kontakter dig, hvis de har en ny vagt til dig, men vær opmærksom på at du ikke er garanteret en ny vagt, hvis du er blevet seponeret.

Driftsinformation

Åbningstider

Telefon: 35 37 88 00

Receptionens åbningstider
Mandag - torsdag: kl. 9-17
Fredag: kl. 9-14

Uddannelse og HR's åbningstider
Man - tors. kl. 9-12 og 12.30-15
Fredag kl. 9-12 og 12.30-14