For hospitaler
Løsvagter
Har jeres afdeling brug for ekstra hjælp i én enkelt eller flere vagter til f.eks. en fast vagt på en patient, kan I bestille løsvagter. Det vil sige, at vi sender en FADL-vagt ud til jer i hvert vagtlag, som er blevet tildelt løsvagten af vores Vagtafdeling, der står for vagtformidlingen. Vagtafdelingen sørger for, at FADL-vagten er kvalificeret til den specifikke vagtopgave på jeres afdeling. Som udgangspunkt vil der dermed komme en ny FADL-vagt ved hver vagt på jeres afdeling, men de vil altid være matchet med jeres behov og vagtopgaven.
Har I brug for hjælp i længere tid, har I også mulighed for at lægge en langtidsbestilling på løsvagter.
Hvordan kan en FADL-vagt hjælpe jer på en løsvagt?
Alle vores FADL-vagter er uddannede sygeplejevikarer på vores SPV-kursus og kan hjælpe med praktisk sygepleje samt observation af patient. I kan læse en uddybende liste af vores FADL-vagters kompetencer.
Løsvagter kan bestilles som enten sygeplejevikarvagter (SPV-vagt) eller psykiatrivagter (psyk-vagt) og som enten en fast vagt (FV) eller gang vagt (GV). På en fast vagt sidder FADL-vagten fast ved én patient, som har brug for at blive observeret, hvorimod FADL-vagten på en gang vagt hjælper til rundt omkring på afdelingen, hvor der er behov for det.
Ved en SPV-vagt er patienten indlagt i udelukkende somatisk regi og kan have brug for en fast vagt på grund af, patienten f.eks. er i delir, sengeliggende, faldtruet, nyopereret etc. eller en kombination af flere faktorer. Ved en psyk-vagt kan patienten være indlagt på en psykiatrisk afdeling, eller det kan være en psykiatrisk patient indlagt på en somatisk afdeling (dobbeltindlagt) på grund af en somatisk lidelse. Patienten kan have brug for fast vagt, hvis de f.eks. er bæltefikseret, selvmordstruet etc. eller en kombination af flere faktorer.
FADL-vagter arbejder altid under en sygeplejerskes tilsyn og ledelse.
Hvordan er FADL-vagter akkrediteret?
For at øge patientsikkerheden på landets hospitaler er det obligatorisk, at alle FADL-vagter skal gennemføre diverse kurser og tests.
Det er dermed FADLs Vagtbureau, der sikrer, at:
- indhente dokumentation for studieaktivitet to gange årligt
- indhente børneattest
- indhente dokumention for godkendt førstehjælpskursus
- alle har de obligatoriske e-learningkurser:
- Håndhygejne (via kursusportalen)
- Brandkursus (samt fysisk fremmøde på brandkursus)
- Den dobbeltindlagte patient
- SP Digital intro plejepersonale (sengeafsnit)
- iSikkerhedstræning
- registrere kursusdatoer, som lægges ud på hjemmesiden, så de er synlige for rekvirenten.
Hvad er fordelene ved at anvende løsvagter?
- Det er en fleksibel løsning, for jer der har brug for hjælp til en patient akut og over en kort periode.
- Vi sørger altid for et godt match mellem FADL-vagtens kompetencer og vagtopgaven.
- I kan seponere en bestilt løsvagt helt indtil 4 timer før vagtstart.
- I kan lægge en langtidsbestilling på løsvagter, hvis I har brug for hjælp i længere tid.
- I kan bestille løsvagter via vores Vagtafdeling på telefon eller via vores e-bookingsystem.
- I kan bestille flere løsvagter i samme vagtlag til jeres afdeling ved behov.
- Der er garanti for, at FADL-vagterne er uddannet i sygepleje og er akkrediteret.
Hvordan bestiller I en løsvagt?
I kan vælge at bestille direkte via vores Vagtafdeling på telefon 35 37 88 00, tast 1, som er døgnåben. Dog henstiller vi til, at ikke-akutte henvendelser sker i tidsrummet kl. 08.00-22.00. Ved bestilling via vores Vagtafdeling vil vores vagtformidlere informere om mulighederne for at få dækket den pågældende vagt og vende tilbage til jer, så snart der er fundet en ledig FADL-vagt.
I kan også bestille via vores e-bookingsystem og dermed undgå evt. køtid i Vagtafdelingens telefon. Har I brug for hjælp til at komme i gang med e-booking af FADL-vagter, kan I læse vores vejledning til Vagtbureauets e-bookingsystem.
I kan også lægge en langtidsbestilling af løsvagter ved enten at ringe direkte til vores Vagtafdeling eller via e-booking, hvor I selv vælger start- og slutdato for jeres bestilling.
Hvornår dækker vi jeres bestilling af løsvagter?
Vores Vagtafdeling starter hver morgen kl. 8 med at fordele vagter til de tre vagtlag i det følgende døgn. Som udgangspunkt bestræber de sig på at fordele alle aftenvagter senest kl. 11 inden seponeringsfristen. Nattevagterne og dagvagterne til dagen efter bliver også dækket i løbet af dagen og selvfølgelig hurtigst muligt, hvorefter det vil blive meldt til jer på afdelingen. Det er desværre svært at sætte et præcist tidspunkt på, hvornår I hører fra vores Vagtafdeling, da det vil afhænge af, hvor mange bestillinger vi har liggende, hvor mange FADL-vagter der er skrevet op til vagt, hvornår I har bestilt en FADL-vagt osv. Vi kan dog forsikre om, at vores Vagtafdeling gør alt for at få dækket jeres bestillinger og meldt det til jer rettidig.
Hvad er seponeringsfristen for løsvagter?
Driftsinformation
Åbningstider
Telefon: 35 37 88 00
Receptionens åbningstider
Mandag - torsdag: kl. 12-17
Fredag: kl. 9-14
Uddannelse og HR's åbningstider
Man - tors. kl. 9-12 og 12.30-15
Fredag kl. 9-12 og 12.30-14